Arbeidsbemiddeling

07 May 2025

Hoe verloopt een bemiddelingsproces

Conflicten op de werkvloer zijn onvermijdelijk. Maar hoe je ermee omgaat, maakt het verschil. Bemiddeling biedt een krachtige en mensgerichte aanpak om spanningen om te buigen naar verbinding en samenwerking. In deze blog ontdek je wat bemiddeling precies inhoudt, hoe het proces verloopt en waarom het een waardevolle investering is in duurzame relaties op het werk.

Wat is bemiddeling?

Bemiddeling is een gestructureerd proces waarbij een neutrale en onafhankelijke derde partij, de bemiddelaar, beide partijen begeleidt in hun zoektocht naar een gezamenlijke oplossing.

Bemiddeling is erop gericht om een constructieve dialoog te creëren waarin beide partijen verantwoordelijkheid nemen en samen een werkbare oplossing vinden.

Bemiddeling is geen juridische strijd waarbij alles zwart-wit wordt bekeken.

De fasen van bemiddeling: een gestructureerd proces

Bij bemiddeling werken we in verschillende fasen, waarbij we stap voor stap toewerken naar een oplossing die voor alle partijen werkbaar en duurzaam is.

Fase 0: Voorbereiding

Er kan enkel bemiddeling plaatsvinden als de partijen vrijwillig deelnemen.

Tijdens de voorbereiding wordt er nagegaan of bemiddeling geschikt is bij het conflict dat zich voordoet. Dit is afhankelijk van de mate van escalatie, de bereidheid van de betrokkenen, enzovoort. Daarbij is het ook van belang dat er in de voorbereiding wordt gecheckt of de bemiddelaar zijn neutraliteit en meerzijdige partijdigheid kan waarborgen.

Fase 1: Introductie

Een conflict bespreken is spannend. Vaak zijn emoties hoog opgelopen en is er sprake van wantrouwen. Daarom start de bemiddeling steeds met het scheppen van een veilige gespreksomgeving en een kader.

Benieuwd naar voorbeeldvragen per fase?
Schrijf je in op de maandelijkse nieuwsbrief en ontvang concrete vragen per fase.

  • We spreken duidelijke communicatieregels af, zoals respectvol luisteren en elkaar laten uitspreken.
  • We waarborgen vertrouwelijkheid, zodat alles wat gezegd wordt binnen de bemiddelingsruimte blijft.
  • We zorgen ervoor dat beide partijen zich gehoord voelen, zonder oordeel of partij te kiezen.

Fase 2: Beeldvorming

Bemiddeling gaat vaak sneller dan een rechtszaak en is daardoor goedkoper.

Wat is precies het probleem? In deze fase gaan we op zoek naar de kern van het conflict.

  • Beide partijen krijgen de ruimte om hun visie op de situatie te delen. Perspectieven worden naast elkaar gelegd en verschillen worden erkend.
  • De belangrijkste thema’s en pijnpunten worden in kaart gebracht (het beeld wordt gevormd).
  • Iedere partij beleeft zijn of haar eigen realiteit en in deze fase is het belangrijk om deze realiteit voldoende gehoor te geven.

Fase 3: Exploratie

Er is aandacht voor gevoelens en de onderliggende sociaal-psychologische factoren.

Alles mag gezegd worden. Dit is de fase waarin we dieper graven naar onderliggende behoeften, emoties en belangen. Zodat we kunnen begrijpen wat er onder de oppervlakte van het conflict speelt.

  • We geven ruimte aan frustraties en zorgen, maar op een respectvolle en gestructureerde manier.
  • We zoeken naar wat er echt speelt achter de standpunten van beide partijen.
  • Er is aandacht voor ieders waarden, overtuigingen en intenties.

Fase 4: Verbinding

Er komt helderheid over wat er écht speelt tussen de partijen, ook over dingen die je niet in een rechtszaak kunt bespreken.

Waar ligt de gemeenschappelijkheid? Wat willen en kunnen beide partijen nog samen realiseren?

  • Er wordt onderzocht of er nog gezamenlijke belangen en raakvlakken zijn.
  • Wat heeft elk nodig en wat is elk bereid te geven of te investeren?
  • Wat hopen de partijen te bekomen met de bemiddeling?

Fase 5: Onderhandeling

Als de bemiddeling lukt, komt er een oplossing waar iedereen achter staat.

Tijdens de onderhandeling faciliteert de bemiddelaar richting concrete, haalbare en realistische oplossingen die voor alle betrokkenen aanvaardbaar zijn. De partijen denken actief mee en nemen verantwoordelijkheid voor de oplossing.

  • Er wordt gezocht naar mogelijke oplossingen en de voor- en nadelen worden afgewogen.
  • Er worden heldere afspraken gemaakt.

Fase 6: Afronding

De afspraken worden schriftelijk vastgelegd, zodat er duidelijkheid is over de verwachtingen. Het proces wordt geëvalueerd.

Op de website van de Federale Bemiddelingscommissie vindt u een lijst met erkende bemiddelaars in België.

Bemiddeling: een investering in duurzame samenwerking

Bemiddeling is een krachtig proces dat niet alleen conflicten oplost, maar ook samenwerking versterkt en essentiële vaardigheden zoals luisteren en communiceren ontwikkelt.

Delen:

Zit u met vragen?

Speelt er een conflict of een kwestie waar u moeilijk de eerste stap in vindt? Neem gerust en geheel vrijblijvend contact op. Ik luister graag en denk met u mee.